onsdag 7 maj 2008

Gränsen

Den skiljer barnlivet
och Det Fruktansvärda livet
åt


Innan man passerar
denna gräns i livet
är man lycklig och bra
på alla sätt och vis


Efter passeringen
av denna gräns i livet
blir man olyckligare och sämre
för var dag som går


När man fyllt 20
går det bara utför.


Man är aldrig snyggare
än dagen innan 20
Sedan blir man bara fulare
och fulare


Man är aldrig smartare
än dagen innan 20
Därefter känns allt som är ologiskt
logiskt


Man är aldrig smidigare
än dagen innan 20
Sedan blir man bara stelare
och otympligare


Man är aldrig friskare
än dagen innan 20
Sedan väntar hjärnblödning,
hjärtinfarkt och stroke


Man har aldrig bättre minne
än dagen innan 20
Därefter försvinner allt
som i en dimma


Man är aldrig fräschare
än dagen innan 20
Efter det är hygien
ett obekant ord


Man är aldrig trevligare
än dagen innan 20
Efter detta börjar man skälla
på allt och alla


Man är aldrig så pigg
som dagen innan 20
Därefter blir man
en orkeslös klump


Man är aldrig bättre
än dagen innan 20
Ty efter denna dag
går allt bara utför


Jag fyller snart 20
Detta är vad som väntar:


Demensboende för fula
ointelligenta stela
tråkiga äckliga
otrevliga gamla
människor


Det var bättre förr.

5 kommentarer:

Nahkala sa...

Älskar den! (och lovar att tycka om dig även efter att du fyllt 20)

Karin sa...

Woho! Fast jag har gjort några små missar, men jag orkade inte bry mig. I alla fall inte om de jag visste om innan. Nyss såg jag en ny. Men sånt ska man kanske inte säga...
Vad bra att någon i alla fall kommer tycka om mig. Fast om man är över gränsen själv är man kanske bara glad att fler passerar, av ren skadeglädje alltså. Eller?

Elin sa...

Finurlig!

Bara en fråga: "Därefter känns allt som är ologiskt
logiskt" - ska det inte vara tvärtom, eller jag kanske har missat poängen?

Ja, mer dikter på bloggen!

Karin sa...

Jag vet inte, jag hade först tänkt att det skulle vara "Därefter känns allt ologiskt logiskt" så man kunde tolka lite hur man ville, men det passade inte in i rytmen. Men nu när jag tänker på det har du nog rätt. Fast det skulle inte heller ha passat i rytmen. Blä.

Elin sa...

Äsch! Men du har rätt, man kan tolka det lite som man vill. Jag tycker den är bra i alla fall!