torsdag 15 mars 2012

Är det möjligtvis ett tecken på bristande simultankapacitet?

Jag har alltid vetat att jag är rätt så tankspridd och kanske inte alltid gör det mest logiska i alla sammanhang. Tex leta i kylen efter långkalsonger som jag tror jag nämnt i denna bibel förut. Nåväl, på senaste tid känns det som att min tankspriddhet nått en helt ny nivå.

Jag har tillexempel alltid haft svårt för att komma ihåg att stoppa i sladden till vattenkokaren, jag har glatt tryckt på on-knappen och efter någon minut (eller fler) undrat varför inget händer. Och så suckat hopplöst när jag insett mitt misstag. Nåväl, nu har jag äntligen lärt mig att stoppa sladden i väggen - men har istället börjat glömma att trycka på on-knappen! Det verkar helt enkelt som att min hjärna inte klarar att hantera mer än ett moment i processen "sätta på vattenkokaren".

Ett liknande exempel är när jag ska lyssna på musik på tåget. Vi vet ju alla att det tillhör vett och etikett att ha hörlurar på sig när man ska lyssna på pojkband i offentliga miljöer, så jag plockar lamt fram mina hörlurar och börjar reda ut oredan som sladden ALLTID befinner sig i. När jag är klar med detta stoppar jag glatt lurarna i öronen och letar upp musiken på telefonen. När jag så småningom hittat rätt och sätter igång undrar jag en stund (tack och lov inte flera minuter i det här fallet) över varför det är så dåligt ljud, det har jag inte tyckt att det varit innan?! Tills jag inser att jag inte stoppat i sladden i telefonen också.

Detta må vara ett normalt beteende även bland resten av mänskligheten, men jag har inte varit med om det förut om jag rannsakar min egen förvirrade livshistoria. Kan vara lite tröttsamt ibland.

Hejdå.


Inga kommentarer: