onsdag 15 februari 2012

Och jag som var så hungrig.

Idag tog mamma ut en fiskgratäng ur ugnen som luktade misstänkt likt typ svampstuvning. (Alla som känner mig någorlunda vet att jag hatar svamp) Jag frågade lite diskret:

"Är det svamp i den där?!"
"Nej" svarar mamma glatt.

"Hm" tänkte jag, men jag antog att hon inte ljög. Eller också ljög hon för att försöka få mig att äta något med svamp i och inte märka det och tycka att det var gott. Vilket jag aldrig skulle gå på, för svamp är äckligt och jag vet hur svamp smakar!
Hur som helst, "Ska jag fråga om det är champinjoner i?" tänkte jag sedan för mig själv. Men nej, alla människor vet väl att svamp och champinjon är typ samma sak så det måste hon ju fatta att jag menar när jag frågar om det är svamp i.

När vi sedan ska sätta oss och äta av fiskgratängen och jag lagt upp lite på min tallrik känner jag återigen en ohygglig svampodör leta sig upp i min näsa, och jag frågar igen "Är det verkligen inte svamp i det här?!". Varpå min kära mor svarar "Nej. Det är champinjonkräm!"

Och jag bara åååååå! Men då kommer det ju smaka jättemycket svamp, en hel kräm av bara mosade champinjoner eller vad den nu består av liksom!!
Det visade sig då att för mamma är inte svamp och champinjon samma sak, men jag och alla andra som inte tycker om svamp tycker att champinjoner smakar precis likadant. Som svamp alltså.

Äckligt.

3 kommentarer:

Nahkala sa...

Klart det är en svamp!
från wikipedia: "Champinjoner (Agaricus, tidigare också Psalliota) är ett släkte av både ätliga och giftiga svampar."

Karin sa...

Jag tror den tillhör de giftiga!

Emma sa...

Åh näe vad äckligt! Och vad elakt, förstöra en fiskgratäng med champinjon!!